اقدام غیرقانونی نیروگاه اصفهان در تصرف معبر آب کشاورزان اصفهان

اخبار عمومی

اصفهان- عضو هیئت مدیره نظام صنف کشاورزی با اشاره به اقدام غیرقانونی نیروگاه اصفهان در تصرف مادی شایج به عنوان معبر آب کشاورزان اصفهان گفت: متاسفانه مسئولان مربوطه سکوت کرده اند.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کشاورزان در روز پنج شنبه مورخ سوم بهمن ماه ۱۳۹۸ برای اجرای حکم های صادره در پی مصوبات کمیته ساماندهی رودخانه،  رفع مزاحم ها و تصرفات نیروگاه در راستای تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ مجلس شورای اسلامی به همراه تیم ساماندهی زاینده رود به محل نیروگاه رفته بودند، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸ با شکایت شرکت آب منطقه ای، در شعبه ۱۰۵ دادگاه عمومی حقوقی و شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر اصفهان حکم قطعی تخلیه حریم و بستر رودخانه، که توسط نیروگاه تصرف شده بود، صادر شده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه نه اینکه به حکم دادگاه و صورت جلسات تنظیم شده تمکین نکرده بلکه اقدام به تصرف کامل مادی شایج معبر آب کشاورزان مناطق دستگرد و قائمیه نیز کرده است، افزود: جای تعجب است شرکت آب منطقه ای باید مانع تجاوز به حریم وبستر رودخانه باشد که کاملاً سکوت کرده است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای نه اینکه اجرای این حکم را پیگیری نکرد بلکه سکوت کرد تا نیروگاه کل بستر در دو طرف رودخانه را نیز در تصرف خود درآورد، بیان داشت: نیروگاه بدون کسب مجوز، مسیر رودخانه در دو طرف را نیز مسدود کرد و اعیانی های غیر قانونی و مزاحم دیگری را نیز در سکوت کامل شرکت آب منطقه ای احداث کند.

محمدرضایی با اشاره به اینکه دادستان اصفهان در راستای تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب حکم و دستور آزادسازی و رفع تصرفات مادی شایج توسط نیروگاه را به شرکت آب منطقه ای ابلاغ کرده، گفت: تاکنون برای آزاد سازی هیچ اقدامی نشده است در صورتی که با مسدود کردن این مادی چند هزار درخت کشاورزان و باغداران آبخور این مادی خشک شد.

اخطار دادستانی اصفهان به مدیر نیروگاه و آب منطقه ای اصفهان

وی افزود: دادستان و معاونان ایشان در تابستان امسال در محل نیروگاه حاضر شدند و به مدیر نیروگاه و آب منطقه ای تاکید کردند که چنانچه ظرف مدت یک ماه نسبت به اجرای تعهدات قانونی خود و رفع مزاحمت های تشخیصی شرکت آب منطقه ای، اقدام نکنند با مدیران خاطی و قاصر برخورد خواهند کرد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه در مردادماه سال جاری پیمانکار ساماندهی رودخانه زاینده رود اقدام به آزادسازی بستر رودخانه کرد، ابراز داشت: با حضور نیروی انتظامی در محل منجر به تنظیم صورتجلسه با حضور معاون محترم فرماندهی نیروی انتظامی استان و سایر فرماندهان نیروی انتظامی شهرستان و شرکت آب منطقه ای و مسولین نیروگاه و صنف کشاورزی (مدیر طرح ساماندهی رودخانه) مقرر شد که ظرف ۷۲ ساعت مصوبه کمیته ساماندهی اجرا شود، در متن آن صورتجلسه از طرف نماینده شرکت آب منطقه ای قید شده است که اقدام اتحادیه تعاونی تولید روستایی (کشاورزان) و صنف کشاورزی در راستای مصوبات بوده و تمام مراحل قانونی آن طی شده است و کاملاً قانونی است.

مسئولان مربوطه هیچ کدام از صورتجلسات قانونی را اجرایی نکردند

وی اضافه کرد: با این وجود همچنان نیروگاه مقاومت نمود تا اینکه چندین مرتبه تجمع کشاورزان را به دنبال داشت و هر بار با حضور مقامات انتظامی و آب منطقه ای و صنف کشاورزی صورتجلسات را تنظیم کرده و در هر کدام زمان اجرا تعیین کردند که هیچکدام از آنها توسط نیروگاه و شرکت آب منطقه ای رعایت نشده است.

محمدرضایی تاکید کرد: بر خلاف احکام صادره دادگاه و دستورات قضایی دادستان و مصوبات قبلی کمیته ساماندهی رودخانه و اخطاریه های مکرر ارسالی از طرف آب منطقه ای و بدون رعایت حقوق حقابه بران پایین دست در خصوص مزاحمت های حریم و بستر رودخانه که در مواد ۳۶ و۴۴ قانون توزیع عادلانه آب اشاره شده است

وی افزود: مسئولان نیروگاه قبل از آزاد سازی مسیر توسط تیم ساماندهی اقدام به کاشت درخت در حریم رودخانه، محلی که حکم تخریب و آزاد سازی داشت اقدام کرده بودند که نشان از این است که برخلاف مصاحبه قبلی قصد آزاد سازی حریم و بستر رودخانه را نداشته اند.

مسئولان اصفهان به قانون ساماندهی زاینده رود تمکین نمی کنند

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی بیان داشت: اگر در استان اصفهان و شهر اصفهان ساماندهی رودخانه این‌چنین وقت‌گیر و به قانون تمکین نکنند، چه انتظاری از استان بالادست رودخانه برای اجرای ساماندهی داشته باشیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *