محمدرضایی : نادیده گرفتن حقابه کشاورزان شرق اصفهان با توسعه طرح بن-بروجن

اخبار فوری

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: با توسعه طرح کارشناسی نشده بن-بروجن، حقابه کشاورزان اصفهان نادیده گرفته شده است.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به تجمع اعتراض آمیز کشاورزان شرق اصفهان به علت عدم تخصیص حقابه کشت پاییزه اظهار داشت: علی رغم افزایش ۱۲ درصدی بارشها نسبت به سال آبی گذشته، حوضه زاینده رود با کمبود آب مواجه است و برای کشت پاییزه آبی به کشاورزان تخصیص نیافته است.

وی افزود: با وجود منابع کافی آب در حوضه آبریز کارون و عدم کمبود سرانه آب تجدید پذیر در این حوضه آبریز، هیچ تلاشی برای تامین آب طرح بن بروجن از این حوضه انجام نگرفته است بلکه بر خلاف توجیه اولیه که سبزکوه را به این منظور در نظر گرفته بود، منبع تامین آب این طرح حوضه زاینده رود تعیین شده است که از مدتها پیش سرانه آب تجدیدپذیر آن به حدود ۷۰۰ مترمکعب کاهش یافته و از مرز تنش آبی عبور کرده است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه طرح بن – بروجن مشروط به اجرایی شدن طرح های بهشت آباد و تونل و سد کوهرنگ ۳ در نظر گرفته شده بود، گفت: اگرچه بیش از سه دهه است این طرح های آبرسانی با سداندازی مواجه شده و حقابه حوضه زاینده رود تامین نشده است اما طرح هایی نظیر بن بروجن در کمتر از یک دهه با شتاب در حال پیشرفت است.

ایرادی که بر طرح بهشت آباد وارد است اما بر بن – بروجن نه!!

وی اضافه کرد: ایرادی که بر طرح مسکوت مانده بهشت آباد گرفته می شود این است که بهشت آباد یک طرح بین حوضه ای است این درحالی است که چنین ایرادی در طرح بن – بروجن اغماض می شود.

محمدرضایی با اشاره به مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب تا تعیین تکلیف حقابه داران هرگونه برداشت از حوضه زاینده رود ممنوع است، تصریح کرد: سد کوهرنگ ۳ بعد از سه دهه نیمی از آن تکمیل نشده است و سهمی در بودجه عمرانی سال آینده برای تکمیل آن در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: ۹۰ درصد استان مجاور در حوضه کارون قرار دارد و تنها ۱۰ درصد در حوضه زاینده رود است؛ نمی توان مدام با پایمال کردن حقابه داران حوضه زاینده رود به برداشت از این حوضه دست زد. طبق مصوبات شورای عالی آب رودخانه طبیعی زاینده رود بطور میانگین ۸۴۵ میلیون مترمکعب آب در سال و تونل اول کوهرنگ با میانگین ۲۹۳ میلیون مترمکعب آب از کشاورزان و محیط زیست اصفهان است و هیچ کس حق برداشت از آن را ندارد.

محمدرضایی با اشاره به این مصوبه افزود: از آب این دو منبع ۳۰ میلیون مترمکعب از تونل اول کوهرنگ برای مصارف شرب شهر اصفهان در نظر گرفته شده و باقیمانده یعنی یک هزار و ۱۰۸ میلیون مترمکعب به کشاورزان و محیط زیست تعلق دارد و در آن مصوبات ذکر شده هیچ کس حق برداشت این آب را حتی برای شرب و صنعت ندارد.

وی بیان داشت: بنابراین اگر حق آبه کشاورزان به خود آنها برگردد و صنعت و شرب برای احتیاجات خود به فکر آب باشند، ما کشاورزان نیازی به آب تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد نداریم.درضمن طبق مصوبه ۴۳۲۲ هیات وزیران در خرداد ۱۳۳۳ پس آب شهر اصفهان متعلق به کشاورزان جی بوده و شهرداری اصفهان (آن زمان متولی آب و فاضلاب شهر بوده) حق فروش آن را به غیر ندارد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: آب الحاقی دولت به زاینده رود فعلاً از دو منبع است، یعنی تونل دوم کوهرنگ و تونل های چشمه لنگان و خدنگستان که به ترتیب ۲۲۴ و ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب طبق جدول منابع و مصارف آورد دارد، که جمعاً ۳۵۴ میلیون که با احتساب ۳۰ میلیون متر مکعبی که از تونل اول برای شرب داده شده بود ۳۸۴ میلیون متر مکعب است که دولت و وزارت نیرو فقط و فقط حق دخل تصرف به روی این میزان آب برای اختصاص به شرب، صنعت، شرب و صنعت یزد، آب توسعه کشاورزی در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و انتقال به شهرستانهای دیگر را دارد، این مقدار آب الحاقی دولت برابر با ۲۵ درصد آب زاینده رود بوده و ۷۵ درصد زاینده‌رود با احتساب کل آب های الحاقی به کشاورزان و محیط زیست اصفهان تعلق دارد.

وی افزود: آب های الحاقی وزارت نیرو فقط می تواند آب شرب را تامین کند و برای مابقی برداشت ها، وزارت نیرو بدون اجازه از حق آبه کشاورزان برداشت می کنندبه نوعی که دقیقا جای ۲۵ درصد حق دولت با ۷۵ درصد آب کشاورزان عوض شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *