آیا کشاورزان شرق اصفهان از پساب فاضلاب استفاده می‌کنند؟

اخبار فوری

ایسنا/اصفهان عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان اینکه شاید عده اندکی از کشاورزان در شرق اصفهان برای کشت خود از پساب فاضلاب استفاده کنند، گفت: در شرق اصفهان برخی کشاورزان که استخر ذخیره آب و چاه آب دارند و کشت سبزی و صیفی جات انجام می دهند، شاید کیلومترها دورتر از رودخانه زاینده رود هستند و اصلا از پساب فاضلاب استفاده نمی کنند.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر کشت سبزی و صیفی جات در شرق اصفهان با پساب فاضلاب، اظهار کرد: بخشی از این فیلم مربوط به تصفیه خانه جنوب اصفهان و بخشی از آن مربوط به تصفیه خانه شرق در منطقه سگزی اصفهان است.

وی با اعتقاد بر اینکه هیچ برداشت مستقیمی از این پساب برای مصارف کشاورزی انجام نمی‌شود، گفت: باید توجه داشت پسابی که وارد رودخانه می شود، به طور مستقیم توسط کشاورزان برداشت نمی شود، بلکه این پساب بعد از خودپالایشی در مسیر زاینده رود و عبور از شن و ماسه ها، بعضا در چاه های کشاورزی حاشیه رودخانه نفوذ کرده و توسط کشاورزان استفاده می شود.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه به طور مستقیم پساب فاضلاب توسط کشاورزان شرق اصفهان برای کشت برداشت نمی شود، گفت: این پساب بعد از خودپالایشی که به چاه های برخی از کشاورزان نفوذ کرده و با آب زیرزمینی سالم دیگر با درصد کمی مخلوط می شود و برای محصولاتی غیر از سبزی و صیفی جات و بیشتر برای آبیاری علوفه و باغات استفاده می شود.

وی تصریح کرد: کشاورزان وجدان دارند و بر این واقف هستند که استفاده مستقیم از پساب فاضلاب برای سبزیجات درست نیست و عامل بیماری های مختلف برای مصرف کنندگان و در مرحله اول برای خودشان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که در شرق اصفهان برخی کشاورزان که استخر ذخیره آب و چاه آب دارند و کشت سبزی و صیفی جات انجام می دهند، شاید کیلومترها دورتر از رودخانه زاینده رود هستند و اصلا از پساب فاضلاب استفاده نمی کنند.

محمدرضایی تصریح کرد: به طور قطع انتشار این فیلم ظلم بزرگی در حق کشاورزان شرق اصفهان است که اصلا از پساب فاضلاب برای کشت خود استفاده نمی کنند و با این شایعات کشت و محصول سالم آن‌ها در این شرایط کم آبی و شرایط بد معیشتی بدون مشتری در بازار، از بین برود.

وی با بیان اینکه ممکن است عده اندکی از افراد در شرق اصفهان برای کشت خود از پساب فاضلاب استفاده کنند، تصریح کرد: با این افراد باید از سوی وزارت بهداشت و محیط زیست و دستگاه های قضایی برخورد شود و این کشت باید از بین برود، اما اینکه کار این افراد را به پای تمام کشاورزان شرق اصفهان بگذاریم، نادرست است.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با رد این موضوع که کشت سبزی و صیفی جات کشاورزان شرق اصفهان ناسالم و با پساب فاضلاب است، گفت: برخی کشاورزان چند کیلومتر با زاینده رود و محل عبور این پساب فاصله دارند و کشت آن‌ها سالم است و این دست شایعات در فضای مجازی باید از سوی محیط زیست بررسی شود که در صورت وجود تخلف، دادستانی باید ورود پیدا کند.

وی افزود: اگر محصول سبزی و صیفی با آب مستقیم پساب آبیاری شود، باید شناسایی و با حکم قضایی قلع و قمع شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *