تأخیر در رهاسازی زاینده‌رود، کشت‌ کشاورزان را از بین می‌برد

اخبار فوری

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: اکنون در زمین‌های کشاورزی کشت اتفاق افتاده و اگر تحویل آب در نوبت دوم به تأخیر بیفتد، تمام کشت‌ها از بین می‌رود، بنابراین در نوبت دوم آب باید تا اواخر دهه دوم خردادماه برای تکمیل کشت کشاورزان باز بماند.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره نوسانات تحویل آب رسیده به مزارع کشاورزان در چند روز گذشته، اظهار کرد: قرار بود در ۱۲ روز گذشته ۵۴ میلیون مترمکعب آب به‌منظور کشت کشاورزان شرق اصفهان از دریچه‌های سد زاینده‌رود رهاسازی شود، اما از تنش آبی اتفاق افتاده در چند روز گذشته و کاهش یک‌باره آب ورودی به سد آبشار، احتمال می‌رود که یک دستکاری در میزان آب خروجی از سد رخ داده باشد، مسئله‌ای که البته مسئولان آن را تکذیب می‌کنند.

وی گفت: با تنش‌های به وجود آمده در آبرسانی به سد آبشار و رودشتین برخی از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های زیر کشت‌برده، با مشکل مواجه خواهند شد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان ادامه داد: از ۵۴ میلیون مترمکعب آبی که قرار بود در این نوبت ۱۲ روزه رهاسازی شود، با توجه به تنش‌های آبی رخ داده، احتمالاً تنها ۴۵ میلیون مترمکعب آب یعنی حدود ۱۰ میلیون مترمکعب کمتر از آنچه وعده داده شده بود در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، آن هم در حالی‌که بسیاری از کشاورزان اقدام به کشت محصول کرده‌اند، اما آب برای کشت به آنها نرسیده است.

محمدرضایی افزود: آب ساعت ۱۰ صبح دوازدهم بهمن رهاسازی شد و به‌صورت پلکانی مقدار آن افزایش یافت، بنابراین انتظار می‌رود که آب صبح ۲۴ بهمن نیز مجدداً به‌صورت پلکانی بسته می‌شد، تا یک آبراهه برای کشاورزان باقی بماند.

وی با بیان اینکه در رهاسازی اخیر آب تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد زمین‌های کشاورزی زیرکشت رفته است، گفت: کشاورزان شرق اصفهان در بخش مرکزی شهرستان اصفهان عمدتاً گندم و در قسمت رودشتین این منطقه نیز گندم و گلرنگ کشت می‌کنند.

خسارت نکشت به کشاورزان پرداخت شود

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان درباره خسارت نکشت به کشاورزان نیز، توضیح داد: قرار بود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بابت خسارت‌های قبلی به کشاورزان پرداخت شود که از این میزان خسارت تعیین شده، تنها ۲۶۰ میلیارد تومان به‌صورت علی‌الحساب بین کشاورزان شرق و غرب اصفهان توزیع شد که متأسفانه این عدد جوابگوی خسارت‌های وارده به کشاورزان نیست.

محمدرضایی افزود: براساس مصوبات و ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب هر بخشی آبی از کشاورزان برداشت کند و اگر نقصانی به آب کشاورزان وارد شود، باید جبران خسارت کند و منظور از این جبران، پرداخت پول آب نیست؛ به‌هرحال کشاورز یک حقابه دارد که نتوانسته از آن استفاده کند و کشت انجام دهد، بنابراین باید به کشاورز خسارت نکشت پرداخت شود.

وی در تبیین مفهوم حق نکشت، گفت: حق نکشت به این معنی است که باید حساب شود کشاورز با توجه میزان حق‌آبه خود چه مقدار از زمین خود را زیر کشت می‌برد و درآمد آن چه مبلغی می‌شود. قیمت کود و بذر و شخم و کارگر از مبلغ درآمد کسر و باقی‌مانده مبلغ نکشت می‌شود. در حقیقت، در حق نکشت باید ارزش نهایی محصولی که کاشته نشده به کشاورز پرداخت شود.

حق نکشت به‌صورت منطقی پرداخت نمی‌شود

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه حق نکشت به‌صورت منطقی پرداخت نمی‌شود، افزود: به‌عنوان مثال در تابستان گذشته به ازای هر کیلو محصول ذرت علوفه‌ای (چاپری) ۱۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شد و به‌طور میانگین در شهرستان اصفهان از یک هکتار زمین باوجود آب، ۸۰ تن محصول قابل‌برداشت بود و دامدار برای هر کیلو ذرت ۱۵۰۰ تومان و برای محصول یک هکتار زمین چیزی حدود ۱۲۰ میلیون تومان درآمد دارد، درصورتی‌که مبلغ پرداختی به کشاورزان در چند ماه قبل هر هکتار ۲ میلیون تومان بوده، بنابراین کشاورزان به دنبال دریافت خسارت نیستند و خواهان گرفتن حقابه خود هستند.

وی درباره نوبت بعدی رهاسازی آب و زمان مناسب آن، خاطرنشان کرد: اسفندماه، زمان بادهای شدید است و زمین زود خشک می‌شود، کشتی که جوانه‌زده با وزش باد سریعاً خشک می‌شود، بنابراین باید به جوانه‌ها آب برسد، اگر بارندگی مؤثر در میانه و انتهای اسفند داشته باشیم، نوبت بعدی بازگشایی آب، در فروردین و ایام نوروز است.

اگر تحویل آب در نوبت دوم به تأخیر بیفتد، کشت‌ها از بین می‌رود

محمدرضایی درباره اینکه برای نوبت دوم آب در فروردین رهاسازی می‌شود یا خیر؟ تأکید کرد: اگر آب در فروردین رهاسازی نشود، پس به چه دلیل اصلاً این نوبت آب را باز کردند؟ اکنون در زمین‌های کشاورزی کشت اتفاق افتاده است و اگر تحویل آب در نوبت دوم به تأخیر بیفتد، تمام کشت‌ها از بین می‌رود، بنابراین در نوبت دوم رهاسازی، آب باید تا اواخر دهه دوم خردادماه برای تکمیل کشت کشاورزان باز بماند.

وی با بیان اینکه در سرشاخه‌های زاینده‌رود کمبود بارندگی نداریم، اما با کمبود حجم ورودی به سد مواجه هستیم، اظهار کرد: در سرشاخه‌های زاینده به‌نام آبخیزداری طرح‌هایی اجراشده که جلوی روان آب‌ها را می‌گیرند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان همچنین به تخلفات صنایع در این نوبت رهاسازی آب اشاره کرد و گفت: در رهاسازی اخیر آب که قرار بود هیچ‌یک از صنایع برداشت آب نداشته باشند و تنها به مصرف کشاورزی برسد، فولاد مبارکه دریچه‌های خود را باز و از آب استفاده کرد و یا ذوب‌آهن شروع به آبگیری دریاچه‌های خود در حاشیه زاینده‌رود کرد.

وی درباره اینکه دلیل نوسانات اخیر تحویل آب کشاورزان برداشت صنایع بود، گفت: بخشی از این نوسانات ممکن است به برداشت آب صنایعی همچون ذوب‌آهن و فولاد مبارکه برگردد و بخشی دیگر به دلیل کاهش بدون برنامه خروجی سد است.

محمدرضایی با اعتقاد به اینکه اعتراض چندماه گذشته کشاورزان شرق اصفهان تغییری در وضعیت آنها ایجاد نکرد، اظهار کرد: قرار شد تمام برداشت کنندگان آب در بخش کشاورزی، صنایع، خانگی و حتی آن بخش آب که در اختیار استان‌های دیگر قرار می‌گیرد برداشت‌های خود را ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: کشاورزان از مسولین ذی‌ربط می‌خواهند که حقابه حقابه‌داران و حقابه چند میلیون ساله محیط‌زیست زاینده‌رود را برگردانند.

منبع خبر : ایسنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *