آب تحویلی به کشاورزان شرق اصفهان کمتر از میزان توافقی است

اخبار فوری

حسین محمدرضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پیش تر و بر اساس توافق صورت گرفته در کمیته چهار جانبه متشکل از استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و صنف کشاورزی با محوریت برنامه ریزی برای تخصیص آب به کشت کشاورزان شرق اصفهان مقرر شد بطور میانگین ۳۳ متر مکعب بر ثانیه آب در محل سد آبشار واقع در شرق این کلانشهر برای کشاورزان اختصاص یابد اما در روزهای اولیه این ۱۰ روز دوره آبیاری از ۲۰ متر مکعب شروع و این رقم در حال حاضر به حدود ۲۸ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

وی اضافه کرد: این کاهش آب تحویلی در شرق اصفهان نارضایتی بین کشاورزان را در روزهای گذشته در پی داشت.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان درباره کسری آب تحویلی به کشاورزان تصریح کرد: برداشت های غیرقانونی و بی حساب و کتاب در بالادست رودخانه چه در استان اصفهان چه استان همجوار سبب این ناعدالتی شده است و رفع آن به عزم جدی مسوولان و همکاری شورای تامین، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و پیگیری جدی آب منطقه‌ای استان اصفهان و سازمان های مرتبط دیگر دارد.
وی افزود: درحال حاضر خروجی سد زاینده رود حدود ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه است ولی بدلیل نبود کنترل، بعد از برداشت های شرب و صنایع و آب انتقالی به یزد و برداشت حقابه کشاورزان غرب که آنها هم با کمبود آب مواجه هستند، مقدار دبی آب در سد آبشار نسبت به توافق‌های انجام شده حدود پنج متر مکعب کسری دارد که وضعیت بدی را برای کشاورزان شرق رقم زده است.
محمدرضایی اظهارداشت: در روزهای گذشته آبیاری بوسیله شبکه های آبشار و رودَشتِین بصورت آنطور که برنامه ریزی شده بود انجام نگرفته و کشت کشاورزان در معرض خطر قرار گرفته است.

وی درباره تجمع کشاورزان در نقاط مختلف استان اصفهان روزهای اخیر تصریح کرد: از زمانی که بر خلاف قانون و مصوبات شورای عالی آب، بارگذاری های متعدد در حوضه آبریز زاینده رود انجام شد مشکلات زیست محیطی، خشکی رودخانه و چالش‌های کشاورزان افزایش یافت که اعتراض کشاورزان را به همراه داشت و این روزها نیز کسری آب تحویلی به این قشر، سبب نارضایتی آنان شده است.

به گزارش ایرنا، حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نواحی حقابه داران شرق این استان در پی افزایش خروجی سد زاینده رود و تخصیص بخشی از حقابه کشاورزان در بهمن ۱۴۰۰ زیر کشت رفت.

خروجی سد زاینده‌رود ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ با هدف جاری سازی آب در بستر این رودخانه در حوزه شهر اصفهان و سپس شرق استان به ‌منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بصورت پلکانی افزایش و ساعت ۱۰ صبح ۲۴ بهمن کاهش یافت در نتیجه بخش قابل توجهی از بستر زاینده رود از جمله در کلانشهر و شرق این استان دوباره خشک شد.

سپس برای نوبت دوم آبیاری مزارع شرق اصفهان پنجم تا پانزدهم فروردین ۱۴۰۱ بار دیگر با افزایش خروجی سد، آب در رودخانه جریان یافت و سپس بار دیگر خشک شد.

در نوبت سوم آبیاری، خروجی سد زاینده‌رود با هدف تخصیص آب برای آبیاری نوبت سوم کشت کشاورزان شرق استان بامداد ۲۶ فروردین افزایش یافت و یک روز قبل از آن نیز برای آبیاری باغ های غرب استان، خروجی سد بیشتر شده بود و بنابه اعلام مسوولان شرکت آب منطقه ای رودخانه حدود ۱۰ روز جاری خواهد بود.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع باز تکرار می‌شود.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به‌ دفعات خشک شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *