جعبه سیاه آب منطقه ای اصفهان و وزارت نیرو باید باز شود/ ناپدید شدن ۵۰ درصد آب تخصیص یافته به کشت تابستانه

اخبار فوری

حسین محمدرضایی عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان از ناپدید شدن ۳۰تا ۴۵ مترمکعب آب در ثانیه معادل ۵۰ درصد آب خروجی سد برای کشت تابستانه کشاورزان خبر داد و گفت: جعبه سیاه آب منطقه ای و وزارت نیرو باید باز شود تا وضعت ناپدید شدن آب ها معلوم شود.

به گزارش باخبرباش، به گفته معاون عمرانی استانداری اصفهان از ۶۲۰ میلیون متر مکعب آبی که ذخیره سد زاینده رود بود در حال حاضر به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب رسیده است که عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی با اظهار اینکه بنا بود ۱۸ متر مکعب آب در ثانیه به مدت ۹۰ روز آب در سد آبشار بین کشاورزان شرق اصفهان توزیع شود که حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب میشد ولی متاسفانه این میزان هیچ وقت بیش از ۱۶ متر مکعب بر ثانیه نشد و این میزان در بعضی مواقع به ۷٫۵ متر کاهش می یافت که بطور میانگین حدود ۱۲ مترمکعب بر ثانیه آب به آبشار رسید.

محمدرضایی افزود: در مجموع حدوداً ۸۰ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری مزارع شرق اصفهان داده شد است، ادامه داد: بالغ بر حدود ۵۰ درصد میزان آب اختصاص یافته برای کشت تابستانه ناپدید شده است که در مقاطع مختلف معادل ۳۰ تا ۴۵ متر مکعب آب در ثانیه است که آب کمی نیست و شرق اصفهان به طور میانگین با ۱۲ مترمکعب اداره شد.

وی با اشاره به اینکه غیر ممکن است این میزان آب تبخیر و یا نفوذ کرده باشد، گفت: “ناپدید شدن این حجم از آب عمدی است و تنها برای نشان دادن اینکه کارشناسی انجام شده صنف کشاورزی برای آب تابستانه را زیر سوال ببرند و از سال های آتی برنامه کشت تابستانه را حذف کنند انجام گرفت.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار باخبر باش با اظهار اینکه میزان آب تخصیص یافته برای شرب هم محدود بود و غالبا با کاهش فشار و قطعی آب مواجه بودیم، ادامه داد: دو برابر میزان آبی که قرار بوده به طور رسمی به صنعت اب داده شود، تخصیص یافت و این به غیر از برداشت آب از چاه های حریمی و پمپاژ های غیر قانونی و انتقال آب است.

وی افزود: برداشت آب از چاه ها و پمپاژ مستقیم از زاینده‌رود و وجود چاه های حریمی در حاشیه زاینده رود و چاه های سنتی و اتصال مادی ها به رودخانه از عوامل مختلفی است که در برداشت های بی رویه آب نقش داشته است.

وی تصریح کرد: سه برابر میزان آبی که برای کشت تابستانه به شرق اصفهان اختصاص یافته است، آب ناپدید شده است و باید آب منطقه ای و وزارت نیرو پاسخ دهد.

لارگانی علت بسته شدن زودتر از موعد زاینده رود شد

وی علت بسته شدن آب زاینده رود را تماس تلفنی سید ناصر موسوی لارگانی ، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: در تماسی که لارگانی با وزیرنیرو داشت که وقتی آب برای غرب اصفهان نیست نباید اصفهان هم آب داشته باشد و بدنبال آن وزیر نیرو با استانداری تماس گرفته و با فرمان دادن به آب منطقه ای بدون توجه به جلساتی که برای باز بودن آب تا ۳۱ شهریور با مسولین ذی‌ربط و معاونین ایشان داشتیم، زاینده رود ۵ روز زودتر از موعد بسته میشود.

وی افزود: بسته شدن زودتر از موعد زاینده رود باعث شد که کشاورزان خسارات زیادی ببینند و محصول ذرت علوفه ای آنها قبل از اینکه به مرحله دون برسد آب بسته شد که در این حالت یا دامدار نمی خرند یا با قیمت خیلی پایین خریداری می کنند که پول بذر، کود و تراکتوری کشاورز هم نمی شود چه رسد به مزد کارگر آب و آبیاری و سود دهی.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: باید اول آب به حق آبه داران زاینده رود داده می شد و اگر آب اضافه می بود به اشتراکی ها آب داده می شود که متاسفانه با اطلاع از کمبود آب برای حق آبه داران با فشار نماینده منطقه برخوار سه مرحله آب به اشتراکی های برخوار داده شد و موجب کمبود آب در آخر دوره آبیار شرق اصفهان و ببار آمدن خسارات زیادی شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *