مخالف طرح‌های غیرقانونی برداشت آب از زاینده رود هستیم

اخبار فوری

ایسنا/اصفهان عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه طی ۸ ماه گذشته زاینده رود به طور کامل خشک شده است، گفت: طبق مصوبات قرار بوده آب طرح بن- بروجن از تونل بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ تامین شود، اما اکنون تکلیف هر دو طرح نامشخص است.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تجمع امروز (شنبه-چهارم اردیبهشت) تعدادی از کشاورزان اصفهان و خواسته های آنها، اظهار کرد: جمعی از کشاورزان اصفهان امروز به صورت مسالمت آمیز در نزدیکی محل پروژه بن – بروجن گرد هم آمدند.

وی گفت: معتقدیم که طرح بن- بروجن و طرح های آب بر دیگر مانند ۴٢ طرح استان بالادست موجب نابودی کامل زاینده رود می شود، در صورتیکه طرح بن- بروجن می توانست از منبع دیگری آب خود را تامین کند.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان اینکه گفته می شود که طرح بن- بروجن اکنون توسط شورای امنیت ملی متوقف شده است، گفت: پیش از عید این طرح از سوی قوه قضاییه متوقف شده بود، اما به نظر می رسد عملیات اجرای این طرح به صورت غیرمجاز در حال فعالیت است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه زاینده رود طی هشت ماه گذشته به طور کامل خشک شده است و آبی در آن جریان ندارد، در حالیکه کارون مازاد آب دارد و سالانه ده ها میلیون مترمکعب آب آن وارد خلیج فارس می شود، تاکید کرد: قرار بود آب طرح بن- بروجن از محل دیگری تامین شود، اما متاسفانه به دلیل برخی اختلافات در چهارمحال برداشت آب این طرح، به زاینده رود منتقل شد.

محمدرضایی با بیان اینکه طبق مصوبات هر گونه برداشت جدید از زاینده رود خلاف قانون است، توضیح داد: قرار بود بعد از افتتاح تونل بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ، آب حاصل از این دو پروژه به زاینده رود الحاق شود، اما هنوز تونل سوم کوهرنگ بعد از ۲۶ سال سرانجامی ندارد.

وی اضافه کرد: طبق مصوبات قرار بوده آب طرح بن- بروجن از تونل بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ تامین شود، اما اکنون تکلیف هر دو طرح نامشخص است.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان تصریح کرد: کشاورزان بعد از اینکه خواسته های خود را عنوان کردند، مسئولان نیز وعده هایی برای حل مشکلات آنها دادند.

وی درباره اینکه دادستان اصفهان اجازه هیچ گونه تجمع اعتراضی را به کشاورزان نداده است، توضیح داد: صحبت هایی با دادستان اصفهان داشته ایم که این گونه تجمعات مسالمت آمیز است و تنها می خواهیم از محل پروژه بن- بروجن بازدید داشته باشیم و سپس به اصفهان بازگردیم، همچنین کشاورزان اصفهان هیچ مشکلی با مردم غیور استان چهارمحال و بختیاری ندارند و در طول تاریخ مردم این دو منطقه با هم قرابت داشته اند.

محمدرضایی افزود: باتوجه به مخالفت مسئولان استان اصفهان به حرکت کاروان کشاورزان، کشاورزان اقدام به حرکت به سوی چادگان کردند و مخالفت خود را به تمام طرح های آب بر از جمله طرح بن – بروجن و ۴٢ طرح دیگر و همچنین پمپ هایی که مستقیم از زاینده‌رود آب بر می دارند، اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، مطابق بند سوم مصوبات بیست و چهارم جلسه شورای عالی آب در ۱۷ فروردین سال ۹۵، در مورد عدم بارگذاری جدید بر منابع آب حوضه، باید طرح‌هایی که هنوز شروع نشده اند و مجوز ندارند متوقف شده و آنهایی که در حال اجرا هستند و دارای مجوز و تخصیص آب هستند، اما حسب نظر وزارت نیرو امکان تامین آب برای آنها وجود ندارد، متوقف شده و خسارت سرمایه‌گذاری انجام شده نیز پرداخته شود. در این زمینه وزیر نیرو باید قاطعانه و به صورت جدی موارد را با استانداران مرتبط منعکس نموده و استانداران نیز باید آن را عملیاتی کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *