موانع بلوک لنجان، سبب تاخیر در بازگشایی زاینده‌رود بود

اخبار فوری

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: یکی از دلایل این امر به موانعی در برخی از نقاط زاینده‌رود از جمله در بلوک لنجان مربوط می‌شد.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آب رها شده‌ای که برای غرب استان اصفهان تخصیص یافت به دلیل خشک بودن بستر زاینده رود، پس از دو روز وارد کانال‌های نکوآباد شد.

وی با اشاره به عدم اطلاع رسانی دقیق نسبت به میزان آب رها شده تصریح کرد: قبل از رهاسازی آب برای کشاورزان غرب، خروجی سد زاینده رود ۲۷ متر مکعب در ثانیه بود که ۱۵ مترمکعب آن به سد چم آسمان برای مصارف شرب اصفهان بزرگ به تصفیه خانه بابا شیخ علی و صنایع اصفهان و انتقال به استان یزد برای شرب و صنعت اختصاص می‌یافت و مابقی آن یعنی حدود ۱۲ مترمکعب به اضافه آب‌های میان حوزه‌ای قبل از رسیدن به سد چم آسمان برای مصرف باغات در استان اصفهان و چهارمحال به صورت مجاز و غیر مجاز برداشت می‌شد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: با افزایش خروجی سد به ۷۰ مترمکعب در ثانیه، برداشت‌های غیر مجاز و نفوذپذیری افزایش می‌یابد که باید با تمام توان از برداشت‌های غیر مجاز و غیر متعارف جلوگیری شود.

محمدرضایی گفت: اظهاراتی از سوی برخی مسئولان استان‌های دیگر مبنی بر اینکه نباید آب برای باغات غرب استان اصفهان جاری می‌شد، مطرح شده است در صورتی که کشاورزان استان اصفهان ۷۵ درصد از حجم آب پشت سد زاینده رود را صاحب هستند که هر زمان نیاز به آن داشتند با توافق همدیگر از این آب استفاده می‌کنند و مسئولان استان همجوار حق دخالت در آن را ندارند.

وی در رابطه با دلیل تأخیر در بازگشایی زاینده‌رود تصریح کرد: یکی از دلایل این امر به موانعی در برخی از نقاط زاینده‌رود از جمله در بلوک لنجان مربوط می‌شد. از سال‌ها قبل در مسیر رودخانه آب‌بندهایی قرار داشت تا آب رها شده سریع‌تر وارد مادی‌ها شود؛ وجود این بندها باعث می‌شود آب پشت آن‌ها جمع شده و سپس جاری شود و این موضوع هدر رفت آب را زیاد می‌کند. این بندها همچنین عاملی برای پر شدن منابع زیرزمینی و برداشت صنایع از آن‌ها می‌شود.

به گفته عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان بهترین راهکار برای رفع این موانع ایجاد یک شبکه آبیاری مدرن مانند شبکه نکوآباد، آبشار و رودشتین است که آب در کانال‌های مدرن جاری و دیگر نیازی به آب بند در مسیر رودخانه نباشد.

‌ عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به عدم تصمیم گیری برای رهاسازی آب در شرق استان گفت: به زودی با تصمیم کشاورزان این مورد هم اعلام و اجرا خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *