تاخیر در آبیاری مزارع شرق استان سبب افت تولید می‌شود

اخبار فوری

حسین محمدرضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته و پیگیری های انجام شد مقرر شده خروجی سد زاینده رود افزایش یابد و آب این رودخانه امشب برای نوبت آخر آبیاری مزارع گندم شرق اصفهان رهاسازی شود.

وی ادامه داد: این نوبت آبیاری بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که زمین های کشاورزی با تاخیر آبیاری شود نابودی گندم کشت شده و یا افت چشمگیر میزان تولید نهایی را به دنبال دارد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان تصریح کرد: خواسته کشاورزان دریافت حدود ۳۵ میلیون متر مکعب آب در سد آبشار(واقع در شرق اصفهان) در یک دوره زمانی مشخص و معین است.

محمدرضایی اظهارداشت: از سوی دیگر کشاورزان درخواست دارند تا افزایش خروجی سد زاینده رود تا سد نکوآباد مبارکه و سپس تجمیع آب رهاسازی شده، بتواند آب مورد نیاز شرق اصفهان را تامین کند.

به گزارش ایرنا، حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نواحی حقابه‌داران شرق استان اصفهان در پی افزایش خروجی سد زاینده‌رود و تخصیص بخشی از حقابه کشاورزان در بهمن ۱۴۰۰ زیر کشت رفت.

خروجی سد زاینده‌رود ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ با هدف جاری سازی آب در بستر رودخانه در حوزه شهر اصفهان و سپس شرق استان به‌منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بصورت پلکانی افزایش و ساعت ۱۰ صبح ۲۴ بهمن کاهش یافت، در نتیجه بخش قابل توجهی از بستر زاینده‌رود از جمله در شهر اصفهان و شرق استان دوباره خشک شد.

آبیاری مزارع شرق اصفهان برای نوبت دوم از روز پنجم تا پانزدهم فروردین ۱۴۰۱ با افزایش خروجی سد و جریان یافتن آب در رودخانه، انجام و بعد از آن، آب در بستر رودخانه دوباره خشک شد.

در نوبت سوم، خروجی سد با هدف آبیاری کشت کشاورزان شرق استان بامداد ۲۶ فروردین افزایش یافت و یک روز قبل از آن نیز برای آبیاری باغ‌های غرب استان، خروجی سد بیشتر شد و به گفته مسوولان شرکت آب منطقه‌ای، آب رودخانه حدود ۱۰ روز جاری خواهد بود.

همچنین خروجی سد زاینده‌رود با هدف جاری سازی رودخانه و تخصیص آب برای نوبت چهارم آبیاری مزارع شرق اصفهان از نیمه شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز افزایش پیدا کرد و پس از آن بخش قابل توجهی از زاینده رود بخصوص در غرب و مرکز و شرق اصفهان خشک شد.
منبع خبر:ایرنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *