حسین محمدرضایی :(عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان) دفتر مدیریت یکپارچه آب باید وسط حوضه زاینده رود باشد نه در تهران

اخبار فوری

حسین محمدرضایی, عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان در این ارتباط که از زمان تجمع و اعتراض مردم به وضعیت خشکی زاینده رود دو سال گذشته است آیا مسئولان به وعده های داده شده به جامعه کشاورزی و هچنین طرح ها و اقدامات برای احیایی زاینده رود جامه عمل پوشاندند؟ گفت: « ادعا دارند که اقدامات بسیاری صورت گرفته است اما ما چیزی ندیده ایم»
وی پس از یک سکوت سنگین که چگونه ماجرا را تشریح کند ادامه داد: « وعده های که وزیر نیرو دادند در زمانی که کشاورزان تجمع داشتند مبنی بر اینکه ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت داده میشود در حالی بود که بخش کمی از آن محقق شد.
محمدرضایی ادامه داد: واریز خسارت کشاورزان از سوی صنایع در قبال برداشت حقآبشان به صندوق حمایتی کشاورزان ریخته میشود و به همان میزان نیز دولت باید پرداخت می کرد که متاسفانه این خسارت به صورت قطر چکانی پرداخت میشود که اسم آن را نمی تواند خسارت نامید و صدقه ای بیش نیست و این در حالی است که کشاورزان بدنبال حقابه خود هستند نه دریافت خسارت، چراکه اگر حقآبه کشاورزان کامل پرداخت شود کشاورزان توان آن را پیدا می کنند که به دولت کمک کنند.
فرونشست زمین در اصفهان ۴۵ برابر از وضعیت بحرانی

وی با بیان اینکه پرداخت حقابه کشاورزان و محیط زیست از کویرزایی و از کویر شدن اصفهان و انتشار ریزگردهای آغشته به فلزات سنگین جلوگیری می کند و از پیشروی فرونشست که امروز به تخریب آثار باستانی اصفهان که آثار شیعه گری جهان اسلام است انجامیده است؛ افزود: طبق نظریه کارشناسان شاخص بحرانی فرونشست زمین در کشورهای پیشرفته ۴ میلی متر در سال است این درحالیست که اکنون میزان فرونشست در اصفهان به ۱۸۰ میلی متر رسیده یعنی ۴۵ برابر کشورهای پیشرفته است و هنوز وضعیت را بحرانی نمیدانند.
محمدرضایی ادامه داد: اصفهان دچار زلزله خاموش شده است ولی متاسفانه مسئولان موقعی متوجه این فاجعه می شوند که کار از کار گذشته است و باید جامانگان از این زلزله را به استان های دیگر کوچ داد.

محمدرضایی تنها راه نجات اصفهان را پرداخت کامل حقابه کشاورزان و محیط زیست و دائمی شدن زاینده رود می داند و می گوید: در ارتباط با احیای زاینده رود و تسریع در اجرای پروژه های انتقال آب به اصفهان علی رغم وعده های ریاست جمهوری و سفارش مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اصفهان اما نمی دانیم مسئله چیست که همچنان رودخانه خشک است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بند دوم و سوم دهمین جلسه شورای عالی آب یا همان مصوبه معرف ۹ ماده ای و بند سوم مصوبات بيست و چهارم جلسه شوراي عالي آب و ماده ۱۵۸ و ۱۵۹ مدنی و بندهای “ب و د” مصوبه ۵۱۰ جلسه شورای امنیت کشور ممنوعیت برداشت جدید از رودخانه زاینده رود را تا تعیین تکلیف حقابه داران مصوب و ثبت کرده است اما با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد آب رودخانه زاینده رود حقابه کشاورزان و محیط زیست است اما در دولت کنونی طرح بن بروجن رسماً افتتاح شد که خلاف تمام مصوبات قانونی است.
عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان افزود: با توجه به ممنوعیت برداشت آب از زاینده رود تونل گلاب را افتتاح کردند و از طریق آن آب به کاشان و شهرهای در مسیر انتقال داده شد و قرار است آب به شهرستانهای دیگر انتقال داده شود و در همین دولت آب از چشمه دیمه اولین سرچشمه طبیعی زاینده رود برای شهرکرد انتقال داده شد .
وی با بیان اینکه با اظهار تاسف آب را از زاینده رود برای شرب و صنعت به تمام مناطق دیگر از جمله استانها و شهرستان ها دیگر انتقال دادند و مشکلات زاینده رود را بیشتر کردند در صورتی که قرار بود بعداز افتتاح و جایگزینی تونل سوم کوهرنگ آب به استان یزد انتقال یابد ولی ۲۴ سال پیش آب به یزد برای شرب و به کام صنعت انتقال داده شد و با وجود اینکه تونل ۲۴ کیلومتر آن تکمیل شد ولی سد آن نیمه کاره ماند چون بودجه به آن تخصیص نیافته و گویا عزم برای تکمیل آن نیست.

۵۳ درصد نمایندگان مجلس در مقابل طرح انتقال آب به اصفهان
محمدرضایی گفت: حال که باید آب برای جبران آب های انتقال داده شده به اسم شرب به حوضه زاینده رود انتقال داده شود ۵۳ درصد نمایندگان مجلس رای دادند که اگر آب به غیر از شرب باشد انتقال بین حوزه ای باید متوقف گردد و به این صورت مانع جبران برداشت حقآبه های کشاورزان و محیط زیست از مسیر تونل سوم کوهرنگ و از تونل خرسان و بهشت آباد شدند .
وی در حالی زاینده رود را دارای مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده رود خواند که با نبود آن فرقی ندارد, اظهار داشت: «دفتر مدیریت یکپارچه آب باید وسط حوضه زاینده رود باشد نه در تهران، نمی تواند رودخانه ۴۵۰ کیلومتر را از دفتری در تهران مدیریت کرد ».
عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان با بیان اینکه منظور از مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود این نیست که تنها قسمت بی آب زاینده رود را مدیریت کنند و اعلام شود چه زمانی آب باز و چه زمانی بسته شود بلکه باید هر گونه برداشت و هر گونه توزیع آبی با هماهنگی مدیر حوضه باشد ولی متاسفانه در بالادست زاینده رود به میزان دلخواه آب برداشت می کنند و اگر آبی باقی ماند به پایین دست رودخانه می رسد و اسم آن را گذاشته اند مدیریت یکپارچه متاسفانه نه اختیار عمل دارند و نه هنر آن را .
وی با بیان اینکه قسمت بی آب زاینده رود نیاز به مدیریت ندارد, اضافه کرد: در هفته ای که گذشت کشاورزان برای دریافت حقابه خود جلوی درب شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی تحصن کردند که قرار بود شب در آنجا بمانند که با وساطتت صنف و جانشین فرمانده انتظامی استان به خانه های خود در حالی برگشتند که هنوز پاسخی دریافت نکردند و مقرر شده روز شنبه مصادف با ۱۳ آبان ماه نحوه بازگشایی آب برای کشت پاییزه کشاورزان اعلام شود.

عدم اتحاد نمایندگان مردم در اصفهان برای استیضاح وزیر نیرو
محمدرضایی به عملکرد نمایندگان مجلس در اجرای طرح های انتقالی آب به اصفهان و حقابه کشاورزان و محیط زیست گفت: ۲۰ نماینده مجلس استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یکدیگر همصدا نیستند و همین باعث شده که اگر فشارهای از سوی برخی نمایندگان صورت می گیرد اما بی نتیجه بماند.
وی با بیان اینکه سال گذشته زاینده رود را برای کشت پاییزه کشاورزان دیر باز کردند و زود بستند که باعث از بین رفتن محصول کشاورزان و افت شدید تولید شد , ادامه داد: سال گذشته با این عنوان که آب را حفظ می کنند برای کشت غله سال اینده (۱۴۰۲) کشت موجود را از بین بردند و امسال هم بعداز گذشت حدود یک و نیم ماه از سال آبی هنوز جدول منابع و مصارف آب را اعلام و ابلاغ نکرده اند تا کل مصرف کنندگان آب تکلیف خود را برای صرفه جویی بدانند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر نیرو اقدام کرده اند, گفت: بخاطر عدم اتحاد نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس تاکنون شاهد این اقدام نبوده ایم هرچند نمایندگان مجلس تلاش کرده اند اما برای احیائ زاینده رود عزم و گوش شنوا نیست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *