مسئولان کم‌کاری خود در احیای «گاوخونی» را به پای کشاورزان نگذارند

اخبار نظام صنفی

محمدرضایی
۲۴ مهر ۱۳۹۸ – ۱۴:۲۹

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان خبر داد:

مسئولان کم‌کاری خود در احیای «گاوخونی» را به پای کشاورزان نگذارند

اصفهان-عضو هیئت مدیره صنف کشاورزی اصفهان گفت: سازمان محیط زیست تاکنون برای احیای زاینده‌رود و گاوخونی تلاش جدی نداشته است و مسئولان نباید کم کاری در احیای تالاب را به پای کشاورزان بگذارند.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام برنامه کشت بهنگام پاییزه کشاورزان اصفهان به شورای هماهنگی حوضه زاینده رود اظهار داشت: آب مورد نیاز کشاورزان برای کشت غله باید در نیمه دوم آبان ماه تامین شود وگرنه کاهش دما می تواند تاثیر سویی بر کشت بهنگام کشاورزان به جا گذارد.

عدم اقدام جدی مسئولان محیط زیست در تامین حقابه تالاب گاوخونی  

وی در ادامه با اشاره به عدم اقدام جدی مسئولان محیط زیست در تامین حقابه تالاب گاوخونی ادامه داد: سازمان محیط زیست کشور تاکنون برای احیای زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی که به عروس تالاب های ایران مشهور است تلاش و اقدام جدی انجام نداده است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مسئولان محیط زیست باید از حق آبه زاینده رود و تالاب گاوخونی دفاع و حراست کنند و برای رسیدن به این حق آبه پافشاری کنند و کم کاری خود را به پای سهم کشاورزی در استان اصفهان که سابقه ای هزارساله دارد نگذارند.

مطالبه گری کشاورزان باعث تامین حداقلی حقابه تالاب گاوخونی شده است

وی با بیان اینکه کشاورزان برای گرفتن حق آبه به یغما رفته خود مطالبه گری کردند، ابراز داشت: کشاورزان با گرفتن بخشی از حق آبه خود کمک به زنده ماندن محیط زیست رودخانه تا سد رودشتین کردند که اگر پیگیری کشاورزان نبود این مسیر ۲۵۰ کیلومتری انتهای زاینده رود نابود می شد.

خسارت فراوان به حوضه زاینده رود و گاوخونی حاصل عدم مدیریت وزارت نیرو

محمدرضایی با اشاره به حق آبه کشاورزان و محیط زیست حوضه زاینده رود اظهار داشت: به دلیل برداشت های بی رویه و بدون حساب و کتاب، عدم مدیریت وزارت نیرو در بالا دست و زیردست سد زاینده رود، همچنین برداشت صنایع کوچک و بزرگ، انتقال آب به بیرون از حوضه زاینده رود و جایگزین نشدن آبهای انتقال داده شده خسارات فراوان به محیط زیست اطراف زاینده رود و تالاب گاوخونی وارد شده است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که برخلاف ادعای برخی مسئولان محیط زیست که کشاورزی را مانع تامین حق آبه تالاب گاوخونی می دانند، کشاوزران اصفهانی بزرگترین حامیان محیط زیست هستند و اگر تلاش آنها برای گرفتن حق آبه خود نبود چه بسا که این مقدار از مسیر زاینده رود نیز زنده نمی شد و آبی به تالاب گاوخونی نمی رسید.

کد خبر ۴۷۴۸۴۹۷

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *