بر سر حقابه کشاورزان معامله شده است

اخبار فوری

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: تعدادی مصوبه وجود دارد که نشان می‌دهد پروژه بن_بروجن پس از افتتاح تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد باید اجرا شود، اما هنوز تونل بهشت آباد از سوی محیط زیست تائید نشده و پروژه‌ای افتتاح نشده که چهارمحالی‌ها خواستار انتقال آب شده‌اند.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به زودی گردهمایی بزرگی در حمایت از زاینده رود و کشاورزان اصفهان برگزار می‌کنیم و با توجه به اهمیت ندادن مسئولان به رفع مشکلات کشاورزان، آنها خود وارد عمل می‌شوند و با متجاوزان به حقابه‌شان برخورد می‌کنند.

وی تصریح کرد: تعدادی مصوبه وجود دارد که نشان می‌دهد پروژه بن_بروجن پس از افتتاح تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد باید اجرا شود، اما هنوز طرح تونل بهشت آباد از سوی محیط زیست تایید نشده و پروژه‌ای افتتاح نشده است که چهارمحالی‌ها خواستار انتقال آب شده‌اند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان افزود: عجیب است که برخ مسئولان استان‌های دیگر از جمله یزد مدعی هستند آبی که برداشت می‌کنند مربوط به زاینده رود نیست، بلکه از تونل سوم است در حالی که هنوز این تونل بعد از ۲۶ سال کلنگ‌زنی افتتاح نشده است.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: شروع به کار این پروژه در حالی بود که در اواخر سال گذشته اجرای این طرح بر اساس حکم دادگاه متوقف شد و حتی مصوبه شواری عالی آب هم مقرر کرد که اگر طرحی اجرا شده باشد ولی آب وجود نداشته باشد باید هزینه انجام آن طرح پرداخت شده و اجرای آن لغو شود.

وی اضافه کرد: حال در شرایطی که اصفهان خود با بی‌آبی درگیر است و سخن از طرح‌های پر هزینه‌ای چون انتقال آب خلیج فارس به اصفهان گفته می‌شود با چه توجیه و منطقی چهارمحالی‌ها قصد برداشت آب از این منطقه بدون آب را دارند؟ اینچنین که از زاینده رود برداشت کنند و به حوضه آبریز کارون پر آب که سالانه ده‌ها میلیارد مازاد آب آنها وارد خلیج فارس می‌شود وارد کنند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان اظهار کرد: از مسئولانی که اجازه چنین اقدامی را داده‌اند گلایه داریم زیرا بر سر حقابه کشاورزان معامله شده است. در حالی که آورده دولت فقط از تونل دوم کوهرنگ، چشمه لنگان و خدنگستان است که جمعاً ۳۵۴ میلیون متر مکعب شده و دولت و وزارت نیرو حق دخل و تصرف در این میزان از آب را دارند آن هم در شرایطی که بارندگی نرمال باشد.

محمدرضایی گفت: مابقی آب اصفهان حق کشاورزان است و بر طبق قانون اگر با اجازه کشاورزان حقابه‌دار و سهم‌آبه‌دار انتقالی صورت می‌گیرد باید از کشاورز خریداری شود.

به گزارش ایمنا، بند سوم مصوبات بیست و چهارم جلسه شورای عالی آب: ۹۵/۱/۱۷ در مورد بارگذاری نشدن جدید بر منابع آب حوضه باید طرح‌هایی که هنوز شروع نشده‌اند و مجوز ندارند متوقف شده و آنهایی که در حال اجرا هستند و دارای مجوز و تخصیص آب هستند ولی حسب نظر وزارت نیرو امکان تأمین آب برای آنها وجود ندارد، متوقف شده و خسارت سرمایه گذاری انجام شده نیز پرداخته شود. در این زمینه وزیر نیرو باید قاطعانه و به صورت جدی موارد را با استانداران مرتبط منعکس نمود و استانداران نیز باید آن را عملیاتی کنند.

بند ۳ مصوبات جلسه سیزدهم شورای عالی آب: در صورتی‌که بخش‌های شرب و صنعت و سایر بخش‌های مصرف، نیازمند به برداشت و استفاده از سهم حقابه‌بران و سهم‌آبه‌بران کشاورزی باشند، موظف به تأمین خسارت به حقابه‌بران و سهم‌آبه‌بران خواهند بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *