امینی: ایستگاه پمپاژ آب بن- بروجن را به مناقصه گذاشتند

اخبار فوری

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: ایستگاه پمپاژ آب طرح بن- بروجن را به مناقصه گذاشته‌اند و ۴۲ طرح توسعه ای بالادست زاینده رود در چهار محال و بختیاری در حال اجرا است، اما مانع کشاورزان اصفهان برای احقاق حقوقشان می شوند.

اسفندیار امینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در جلسات دهم و سیزدهم شورای عالی آب مصوب شد تا زمانیکه کسری آب رودخانه زاینده رود تأمین نشده بارگذاری جدید بر این حوضه ممنوع است که شامل طرح‌های انتقال آب بن – بروجن، گلاب و ۴۲ طرح و سایر پروژه‌های توسعه‌ای در چهارمحال و بختیاری بود، اما کشاورزان به تازگی اطلاع یافتند که ایستگاه پمپاژ آب بن-بروجن به مناقصه گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع سبب آشفتگی کشاورزان اصفهان شده، افزود: نگرانی کشاورزان را درباره این موضوع به مسئولان استان اعلام کردیم، اما هیچ کسی پاسخگو نیست.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی استان در مسیر اجرای مصوبات شورای عالی آب سنگ اندازی می‌کنند، ادامه داد: مشکل کشاورزان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، تهران و یزد نیست، بلکه دستگاه‌های مسئول استان خودمان هستند در حالی که مسئولان و نهادهای اجرایی استان بالادست برای اجرای طرح‌های غیرقانونی پای کار ایستاده‌اند در اصفهان مانع کشاورزان برای احقاق حقوق خود می‌شوند.

بارگذاری‌های جدید بر زاینده رود بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب برداشت آب دارد
امینی یادآور شد: با توجه به مکاتباتی که داشتیم وزارت نیرو سال‌های پیش دستور توقف ۴۲ طرح توسعه‌ای در بالادست زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری را داده بود، اما مدتی بعد اجازه اجرای ۱۱ طرح را داد و پس از آن کمیسیون آب‌های زیر زمینی چهارمحال و بختیاری اجرای ۳۲ طرح دیگر را مجاز اعلام کرد.

وی تصریح کرد: اگر طرح گلاب راه اندازی شود حدود ۳۱۰ میلیون متر مکعب در سال آب برداشت می‌شود، از سوی دیگر طرح بن- بروجن نیز بنابر گفته مسئولان، مجوز برداشت ۴۲ میلیون مترمکعب آب را دارد؛ همچنین این ۴۲ طرح توسعه‌ای نیز ۱۴۰ میلیون مترمکعب در سال نیاز آبی دارد؛ کشاورزان اصفهان می‌گویند اکنون با وجود این میزان و در حالی که طرح‌های بالادست رودخانه افتتاح نشده وضعیت بغرنج و بحرانی است اگر آن طرح‌ها بهره برداری شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: بارها به مسئولان استان اعلام کردیم که از اجرای طرح گلاب جلوگیری کنند زیرا هم اکنون حوضه زاینده رود به دلیل تخصیص‌های بی رویه یک و نیم میلیارد مترمکعب کسری آب دارد، اما مسئولان پاسخی ندادند و از این رو کشاورزان در حال برنامه‌ریزی هستند تا طرح گلاب را تعطیل کنند.

کسی پاسخگوی حقابه و مالکیت مردم نیست
امینی درباره نتیجه مطالبات کشاورزان برای زمان رهاسازی آب کشت پاییزه، اظهار کرد: هنوز جلسه‌ای در این زمینه برگزار نشده است، مسئولان شرکت آب منطقه‌ای به ما می‌گویند برای رهاسازی آب اختیاری ندارند، هیچ کسی پاسخگوی حقابه و مالکیت مردم نیست، در حالی که کشاورز باید ۴۰ روز زودتر از زمان رهاسازی آب برای آماده سازی زمین مطلع باشد و جهاد کشاورزی بذر و کود تأمین کند، اما حتی زمان رهاسازی آب را نیز اعلام نمی‌کنند.

مصوبات شورای عالی آب اجرایی نشده است
وی افزود: می‌گویند که مشکل زاینده رود در بالادست است، اما حتی مصوبات شورای عالی آب در استان اصفهان اجرایی نشده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: برنامه جدید کشاورزان در دوشنبه‌های آبی مراجعه به ادارات مربوطه استان برای احقاق حقوقشان است و مسئولان باید پاسخگو باشند زیرا معاش و اشتغال کشاورزان در خطر است.

امینی گفت: کشاورزان تنها خواستار اجرای مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود هستند و هر دستگاه اجرایی که مخالف است باید پاسخگوی آن‌ها باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *