کشاورزان شرق اصفهان قادر به کشت گندم و گلرنگ هستند

اخبار فوری

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به رسیدن آب به کانال‌های آبیاری کشاورزان شرق، گفت: با توجه به اینکه از فصل کشت جو عبور کرده‌ایم، تنها امکان کشت گندم وجود دارد و در مناطق رودشتین نیز بیشتر مایل به کشت گلرنگ هستند.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه صبح امروز آب به کانال‌های آبیاری کشاورزان شرق اصفهان رسید، اظهار کرد: مطابق تصمیمات قرار است ۵۴ میلیون مترمکعب در این مدت ۱۲ روزه آب از سد زاینده‌رود رها شود و طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سد آبشار تحویل کشاورزان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمان فعلی و با میزان آب موجود تنها امکان کشت غله و گلرنگ وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه از فصل کشت جو عبور کرده‌ایم، تنها امکان کشت گندم وجود دارد و در مناطق رودشتین نیز بیشتر مایل به کشت گلرنگ هستند، چراکه میزان احتیاج آب آن نسبت به گندم کمتر است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه با میزان آب موجود تنها امکان کشت در ۳۰ درصد اراضی کشاورزی شرق اصفهان وجود دارد، گفت: روز گذشته آب به شرق اصفهان رسید و از امروز صبح آب از دریچه‌ها و کانال‌های کشاورزان برای آبیاری تقسیم شد.

وی درباره اینکه آیا ۳۰ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان شرق اصفهان می‌رسد یا خیر؟ توضیح داد: این موضوع بستگی به رفتار رودخانه دارد و اگرچه در این مسیر برداشت آب کشاورزی وجود ندارد، اما از یک‌سو شاهد نفوذ آب داخل زمین هستیم و از سوی دیگر قرار بود صنایع برداشت آبی نداشته باشند، اما روز گذشته گزارش شد که فولاد مبارکه دریچه‌های برداشت آب خود را باز کرده و از سوی دیگر میزان آبی نیز به داخل دریاچه قایقرانی ذوب‌آهن وارد می‌شود که این موجب رسیدن سهم کمتری آب به دست کشاورزان خواهد شد.

محمدرضایی درباره اینکه تا چه زمانی آب در رودخانه جریان دارد، گفت: قرار بود دریچه‌های سد زاینده‌رود از بامداد دوازدهم بهمن‌ماه باز شود که متأسفانه آب از ساعت ۱۰ صبح دوازدهم بهمن‌ماه و با حجم کمتری رها شد و به مرور حجم آب افزایش یافت که معتقدیم این تأخیر باید در زمان بستن شدن دریچه‌های سد لحاظ شود.

وی با بیان اینکه قرار بود خط قرمز تأمین آب شرب از ۱۲۰ میلیون مترمکعب به ۱۱۰ میلیون مترمکعب در نظرگرفته شود، اظهار کرد: در جلسات مختلف این عدد به ۱۲۰ میلیون مترمکعب رسید و بعضاً اعلام می‌شود به‌جای ۵۴ میلیون، ۵۰ میلیون مترمکعب در این مدت آب رهاسازی شود، اما خواسته کشاورزان این است که آب به میزانی که سد به خط قرمز می‌رسد با توجه به بارش‌های احتمالی، رهاسازی شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان درباره تحویل آب به کشاورزان شرق اصفهان در نوبت دوم، اظهار کرد: تحویل آب در نوبت دوم بستگی به بارش‌ها دارد و اگر طی اسفندماه در شرق اصفهان شاهد بارندگی مؤثر باشیم، می‌توان آبیاری در نوبت دوم را به تأخیر به اوایل فروردین ۱۴۰۱ بیندازیم، اما اگر بارندگی نباشد در اسفندماه آب باید تحویل کشاورزان شرق شود.

وی درباره تحویل آب به کشاورزان غرب اصفهان، اظهار کرد: در جلسه سازگاری با کم‌آبی و با حضور و نظر نمایندگان کشاورزان غرب اصفهان دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد و هر موقع که غرب اصفهان نیاز آبی داشته باشد وزارت نیرو مکلف به پرداخت حق آبه آنها است.

منبع خبر : ایسنا / اصفهان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *