قطع زود هنگام آب زاینده رود در خرداد ماه ۱۴۰۲ به کشت گندم اراضی شرق اصفهان آسیب زد / آمار سازی وزارت نیرو در جدول منابع و مصارف

اخبار فوری

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار زاینده‌رود پایدار با اشاره به قطع شدن آب رودخانه زاینده رود، در کانال‌های کشاورزی شرق اصفهان، اظهار داشت: طبق گفتگوهایی که با مسئولان آب منطقه‌ای و مدیر حوضه زاینده رود داشتیم قرار بود که ۲۰ خرداد ماه آب زاینده‌رود بسته شود اما صحبت‌هایی شد و گفتند نمی‌‌شود، درخواست کردیم که با توجه به اعلام نظر کارشناس سازمان جهاد کشاورزی و نیاز آبی کشت موجود، آب بسته شود و هر زمان که کشت گندم نیاز به آب ندارد آب را ببندید.

دریچه‌های سد زاینده‌رود ۱۲ خرداد بسته شد
وی ادامه داد: علی رغم این درخواست‌ها، ۱۲ خرداد آب را از سد زاینده رود آب را بستند و از صبح ۱۴ خرداد آب در کانال های کشاورزی بسته شد و ما طی این چند روز گذشته جوابگوی کشاورزانی هستیم که می‌پرسند چرا آب کشت ما نیمه کاره بسته شد.

عضو هیئت مدیره اصناف کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه این ایام نوبت آخر آبیاری گندم اراضی شرق بود، افزود: کشت بسیاری از کشاورزان اکنون نیمه کاره مانده و اگر آب نوبت آخر آبیاری به آنها نرسد همه تلاش‌های این چند ماه از بین می رود و محصول گندم بی ثمر می‌شود.

محمدرضایی با اشاره به اینکه اراضی شرق اصفهان امسال به طور عمده زیر کشت گندم و گلرنگ رفته و در اراضی شهرستان هرند عمده کشت آنها گلرنگ است، خاطرنشان کرد: بخشی از اراضی شرق امسال زیر کشت رفته و با توجه به همین امر کشت گلرنک نیاز آبی طولانی تر از گندم دارد و با قطع نابهنگام آب موجب خسارت زیادی به کشاورزان می شود.

آمارسازی وزارت نیرو در جدول منابع و مصارف
وی با بیان اینکه قرار بود در سال زراعی امسال در مجموع ۵۰۰ میلیون مترمکعب به کشاورزان شرق و غرب اصفهان برای کشت غلات و آبیاری باغات آب داده شود، گفت: متاسفانه جدول منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود سال زراعی امسال را پس از گذشت هشت ماه اعلام کردند در حالی که این جدول باید در ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۱) اعلام می‌شد تا ذینفعان و کشاورزان بدانند چگونه از آب استفاده کنند.

نماینده شهرستان‌های شرق در کارگروه تعیین حقابه‌های زاینده رود خاطرنشان کرد: پس از هشت ماه برنامه جدول منابع و مصارف به ما اعلام شده و این در حالی است که این برنامه اشکالات آماری بسیاری دارد و بنوعی آمارسازی است.

محمدرضایی افزود: سال زراعی گذشته که در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود(کوهرنگ) بارش‌ها یکهزار و ۲۵۰ میلیمتر بود، مجموع آورد سد زاینده رود را در مدول منابع و مصارف یک میلیارد و یکصد میلیون مترمکعب برآورد کرده بودند و امسال نیز که‌ میانگین بارش‌ها در کوهرنگ یکهزار و ۵۰۰ میلیمتر بوده باز هم مجموع آورد سد زاینده رود را یک‌ میلیارد و یکصد میلیون مترمکعب پیش‌بینی و برای آن برنامه ریزی کردند.

۷۵ درصد آورد زاینده‌رود متعلق به کشاورزان اصفهان و تالاب گاوخونی است
وی اضافه کرد: به ما اعلام شده که امسال ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود به کشاورزی غرب و شرق خواهند دادند در حالی که این میزان آب با سهم محیط‌زیست که حدود ۶۳ میلیون مترمکعب است در نظر گرفته شده و ۳۳ میلیون مترمکعب نیز از سد چم آسمان تا زاینده‌رود است اما در حقیقت ۳۶۷ میلیون مترمکعب برای کشاورزان حق آبه دار در این جدول در نظر گرفته اند.

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: طبق مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور و مستندات موجود ۷۵ درصد آورد زاینده رود متعلق به کشاورزان حق آبه دار و سهم آبه دار و محیط زیست زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی است که با توجه به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیمتر بارندگی تا به امروز در حوضه آبخیز زاینده رود این حق آبه بالای یک میلیارد متر مکعب است نه نیمی از آن.
منبع خبر : http://zayanderoodpaydar.ir/?p=1065

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *