حسین محمدرضایی:قیمت‌های دستوری جو باعث ناامیدی کشاورزان شده

اخبار فوری

قیمت منطقی جو ۱۴هزار تومان است
باتوجه به اعتراض کشاورزان اصفهان این موضوع را با حسین محمدرضایی، عضو هیئت‌مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان، در میان گذاشتیم. محمدرضایی در این زمینه به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی جو تولید داخل کشور را به‌ازای هر کیلوگرم ۱۰۰هزار ریال با ۳درصد افت مفید و ۲درصد غیرمفید اعلام کرده است که باتوجه‌ به اینکه افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت چندین برابر شده، متأسفانه قیمت جو تغییری نکرده است.»

او قیمت منطقی جو را ۱۴هزار تومان اعلام و تصریح می‌کند: «قیمت استاندارد جو بر مبنای هزینه‌های تولید و سود متعارف کشاورز باید ۲۰درصد کمتر از نرخ گندم باشد که متأسفانه این امر موردتوجه قرار نگرفته است.»عضو هیئت‌مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان خاطرنشان می‌کند: «قیمت هر کیلو جو در دوسه سال گذشته ۱۰ تا ۱۱هزار تومان بوده که باتوجه‌به تورم بالا و افزایش هزینه‌های تولید، امسال هم نرخ تضمینی ۱۰هزار تومان اعلام‌شده و اعتراض کشاورزان به همین خاطر است.»

ضرر کشاورزان با قیمت اعلام‌شده
محمدرضایی اظهار می‌کند: «متأسفانه قیمت خرید تضمینی جو هفت الی هشت ماه بعد از شروع سال زراعی اعلام شد و دیراعلام‌شدن قیمت، کشاورزان را سردرگم می‌کند؛ چرا که اگر کشاورزان جوکار از این قیمت‌گذاری مطلع بودند، به‌هیچ‌وجه جو کشت نمی‌کردند.»عضو هیئت‌مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان بیان می‌کند: «کشاورزان بذر این محصول را برای کاشت هر کیلوگرم ۱۵هزار تومان خریداری کرده‌اند. باید جو تولیدی خود را ۱۰هزار تومان بفروشند که منصفانه و عادلانه نیست.»او اذعان می‌کند: «قیمت تمام‌شده جو بیش از قیمتی است که شورای قیمت‌گذاری اعلام کرده و با این قیمت، کشاورز سود که نمی‌کند هیچ، ضرر هم می‌کند.»

محمدرضایی بیان می‌کند: «قیمت گندم برای سال زراعی جدید ۱۷۵هزار ریال تعیین شده است؛ درصورتی‌که بذر گواهی‌شده هر کیلو ۲۰۶هزار ریال به کشاورز تحویل‌شده و پیش‌بینی شده بود قیمت گندم کیلویی ۱۹۵هزار ریال برای سال زراعی جدید تعیین شود. این مسئله باعث شد کشاورزان به کشت گندم راغب شوند و سطح کشت نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کند؛ ولی متأسفانه قیمت پیش‌بینی‌شده عملی نشد و کیلویی دوهزار تومان کمتر اعلام شد. این مسئله باعث ناامیدی و بی‌اعتمادی کشاورز به دولت شده و سال‌های بعد کشت گندم که اصلی‌ترین مایحتاج غذایی مردم است، کمتر خواهد شد.»

شورای اقتصاد قیمت تعیین می‌کند
باتوجه به گلایه‌مندی کشاورزان اصفهان به قیمت تضمینی جو، این موضوع را از سوی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان پیگیر شدیم. چندتن از متولیان این سازمان گفت‌وگو درباره این موضوع را به افراد دیگری از سازمان ارجاع دادند یا صحبت درباره این موضوع را به زمان دیگری موکول کردند و پس‌ازآن حاضر به جواب‌دادن تلفن و مصاحبه نشدند.

طی تماس تلفنی که «اصفهان‌زیبا» با مدیر روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان داشت، سیدمحمد موسوی اعلام کرد: ما نقشی در قیمت‌گذاری نداریم. قیمت جو از سوی شورای اقتصاد تعیین‌شده و در هیئت دولت تصویب می‌شود.

منبع خبر : اصفهان زیبا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *