دوشنبه های آبی به آب منطقه ای اصفهان رسید / کشاورزان خواستار بازگشایی آب در اول بهمن ماه شدند

اخبار فوری

با توجه به اینکه دوشنبه های هر هفته ، صدها نفر از کشاورزان استان اصفهان به منظور رسیدن به مطالبات خود مقابل اداره مربوطه تجمع می کنند دوشنبه این هفته به آب منطقه ای اصفهان رسید و بزرگترین درخواست آنها از شرکت آب منطقه ای بازگشایی زاینده رود به منظور کشت پاییزه در اول زمستان شد .

به گزارش خبرنگار باخبرباش، از اول امسال تاکنون بیش از چندین بار با تجمع کشاورزان در مقابل شرکت آب منطقه ای اصفهان در حالی مواجه هستیم که وقتی پای صحبت کشاورزان بنشینیم از عدم پاسخگویی مدیران آب منطقه ای به آنها گلایه دارند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در ارتباط با تجمع امروز کشاورزان در مقابل شرکت آب منطقه ای اصفهان اظهار داشت: بزرگترین خواسته کشاورزان در زمان فعلی بازگشایی آب در اول بهمن ماه به منظور کشت غله است.

محمدرضایی با اشاره به اینکه سال زراعی امسال به نسبت سال گذشته با بارشهای خوبی در سرشاخه ها مواجه بودیم، ادامه داد: به منظور کشت غله شهرستان اصفهان مطالبه بازگشایی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب در مرحله اول است.

وی ادامه داد: بارش ها در سرشاخه های زاینده رود تا به حال بالای ۴۰۰ میلیمتر بوده که خوشبختانه در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل ۲۳ درصد رشت داشته است و نسبت به میانگین بلند مدت نزدیک به نرمال است.

این گفته محمدرضایی در حالی است که به گفته متولیان آب منطقه ای اصفهان امکان بازگشایی آب در اول بهمن ماه نیست چون سد زاینده رود خالی است و اگر هم بارش های خوبی در سرشاخه ها داشتیم بیشتر به شکل برف بوده است و در اردیبهشت ماه شاهد جاری شدن آب و پر شدن منابع زیر زمینی بر اثر برف ها خواهیم بود.

سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود پاییز سال جاری بارندگی مؤثری نداریم، با توجه به این پیش بینی، شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو برای رهاسازی آب ریسک نکرده و آبی برای کشت غله رهاسازی نکردند،

عضو هییت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان افزود: در صورتی که در پاییز سال جاری حدود ۴۰۰ میلیمتر بارندگی در سرشاخه های زاینده رود داشتیم، که با این بارندگی خوب و مؤثر اگر آب به کشاورزان برای کشتشان داده شده بود و کشتشان را انجام داده بودند، با توجه به بارندگی های خوبی که در اصفهان بارید، محصول خوبی داشتیم که نهایتا در تابستان برداشت خوب و پر محصولی پیش بینی می شد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد، در صورتی که با کشت خارج از فصل غله یعنی در بهمن افت تولید خواهیم داشت که این نتیجه پیش بینی های غلط هواشناسی بود.

وی بیان داشت: سازمان هوا شناسی هر ساله با پیش بینی های نادرست خود موجب ضرر و زیان زیادی به کشاورزان می شود که باید پاسخ کو باشند.

محمد رضایی افزود: نهایتاً شرکت آب منطقه ای باید تاریخ دقیق باز شدن آب برای کشت غله را اعلان کند که کشاورزان برای کشت خود برنامه ریزی کنند و از بلاتکلیفی درآیند.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای باید آب مشترکین دیگر را هم کاهش دهد تا اینکه کشاورزان به قسمتی از حق آبه خود رسیده و علاوه بر کشت غله کشت تابستانه هم مثل سالهای نچندان دور داشته باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *