کشاورزان: زاینده‌رود را عادلانه تقسیم کنید

اخبار زاینده رود

کشاورزان شرق اصفهان در روزهای گذشته مجدداً گلایه‌هایی را درباره اجرا نشدن مصوبه‌های شورای‌عالی آب، مجلس شورای اسلامی و قانون توزیع عادلانه آب مطرح کردند. رئیس صنف کشاورزان اصفهان اجرا نشدن مصوبه دهمین جلسه شورای‌عالی آب را مهم‌ترین اعتراض‌ کشاورزان اصفهان می‌داند و به همشهری می‌گوید: «در دهمین جلسه شورای‌عالی آب مقرر شده بود تا زمان تعیین تکلیف زاینده‌رود هیچ برداشتی از رودخانه انجام نشود، اما طرح انتقال آب به بروجن دقیقا بعد از این مصوبه اجرا شد. این در حالی است که بروجن هم آب دارد و هم با فاصله ۱۲کیلومتر می‌تواند از طریق تونل از سد کارون۳ آب دریافت کند، اما پافشاری‌ها موجب شده است ۱۳۰کیلومتر لوله‌کشی از سمت زاینده‌رود به این منطقه انجام شود. البته با مخالفت گسترده کشاورزان اصفهانی فعلا این طرح در ۴۰۰متری رودخانه متوقف شده است.» «حسین محمدرضایی» تسریع در تکمیل طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده‌رود، توقف اضافه برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، ساماندهی رودخانه و ایجاد شبکه مدرن آبیاری در غرب اصفهان را برای کاهش هدررفت آب بخش دیگری از مطالبه‌های کشاورزان می‌داند و توضیح می‌دهد با ایجاد شبکه مدرن آبیاری دیگر کشاورزان نمی‌توانند هر چقدر می‌خواهند آب برداشت کنند. به همین دلیل از هدررفت آب جلوگیری خواهد شد.
رئیس صنف کشاورزان اصفهان درباره وضع زاینده‌رود نیز می گوید: «متأسفانه فعلا رودخانه آب ندارد و فقط ۱۶۰میلیون مترمکعب آب پشت سد است. برای کشت پاییزه باید آبان‌ماه آب به کشاورزان می‌رسید که این اتفاق نیفتاد. با توجه به سرد شدن هوا زمان کشت گذشته است. به همین دلیل کشاورزان امیدوار هستند با بارندگی‌های خوب در بهمن بتوانند از زاینده‌رود آب دریافت کنند.» نماینده کشاورزان و شورای میراب اصفهان نیز در این‌باره می‌گوید: «در سال‌های گذشته حقابه کشاورزان پرداخت نشده بود و قرار بود با تشکیل صندوق جبران خسارت کشاورزان، ۴۵۰میلیارد تومان از سوی مجموعه‌های فولاد منطقه که از آب زاینده‌رود استفاده می‌کنند پرداخت شود. تا امروز این وعده محقق نشده است.» به گفته «محمود کریمی» تخصیص ۷مترمکعب پساب تصفیه شده برای کشت و کار در شرق اصفهان که پیش‌تر مقرر شده بود نیز همچنان تحقق نیافته است. «عباس مقتدای خوراسگانی» نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی می گوید که پیگیری‌ها برای اجرای مصوبه‌های ۹ماده‌ای شورای‌عالی آب ادامه دارد. او با تأکید بر اینکه اجرای این مصوبه‌ها می‌تواند مشکلات زاینده‌رود را حل و فصل کند به همشهری می‌گوید:‌ «این مصوبه‌ها در بالادست و در شرق کارگشاست و عملا می‌تواند حقابه‌های نادیده گرفته شده و بسیاری از مشکلات را رفع کند.»
برداشت قانونی، صندوق تامین مالی کشاورزان، پرداخت حقوق حقابه‌داران، عدم‌بارگزاری جدی بر زاینده‌رود و تامین منابع آبی برای زاینده‌رود نکات مهمی است که در این مصوبه‌ها گنجانده شده. مقتدای خوراسگانی با اشاره به این نکات توضیح می‌دهد:‌ «کشاورزان معتقدند باید آب به تالاب گاوخونی برسد و حقابه محیط‌زیستی نیز پرداخت شود. اگر این اتفاق بیفتد، عملاً جریان آب درون زاینده‌رود مستمر خواهد بود.» این نماینده اصفهان، به رسمیت شناختن حقابه کشاورزان براساس طومار شیخ بهایی، اجرای قانون توزیع عادلانه آب، عدم‌انتقال آب به استان‌های دیگر و به‌ویژه طرح انتقال آب از سمیرم سولگان به شرق کشور یعنی کرمان را از مهم‌ترین مطالبه‌های حال حاضر کشاورزان می‌داند. او با تأکید بر اینکه شورای‌عالی آب و شورای‌عالی امنیت ملی باید به‌صورت ویژه موضوع آب اصفهان را دنبال کنند، ادامه می‌دهد:‌ «پیگیری نمایندگان اصفهان برای اجرای مصوبه‌ها و همچنین رایزنی برای تأمین آب کشاورزان در فصل آینده در حال انجام است.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *