به تمام مبانی انقلاب پایبندیم اما بی‌مهری‌ها سفره کشاورزان را کوچک کرده است

اخبار فوری

اسفندیار امینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان نیز در بخش دیگری از این برنامه با قرائت بیانیه‌ای شامل ۶ بند خطاب به دستگاه قضایی و مسؤولان اجرایی اظهار کرد: مسؤولان بدانند که امروز دیگر بیانیه را اجرایی خواهیم کرد و هرچه منتظر ماندیم تا آن‌ها اقداماتی را انجام دهند نتیجه‌ای ندیدم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در بخشی از این بیانیه مطرح کرد: رئیس هیأت مدیره صنف کشاورزان کشاورزان حقابه‌دار زاینده‌رود وفاداری و جانفشانی خود را برای نظام و انقلاب در صحنه‌های مختلف به حد اعلا اثبات کرده و هم اکنون نیز به تمامی مبانی نظام و انقلاب پایبند هستیم اما ناراحت و گلایه داریم؛ بی‌مهری‌های مسؤولان سه قوه به زندگی و معاش ما آسیب رسانده و ما را نزد خانواده کوچک کرده است.

وی در بخش دیگری از این بیانیه گفت: به زمین و اسباب‌فروشی تن دادیم و مایه تاسف است که بدون توجه به شرعیت سال‌ها حقابه‌های ما را برای توسعه صنعت و کشاورزی و شهری در استان‌ها تخصیص دهند و رودخانه را به این حال و روز بیاندازند؛ هم باید تحمل کنیم که حقابه‌هایمان برای صنعت و توسعه شهری برود و همزمان بپذیریم که آب نیست و بسوزیم و بسازیم.

امینی با اشاره مصوبات شورای عالی آب که بعد از ۲۰ سال پیگیری در سال ۹۲ تصویب شد، گفت: این مصوبات با بررسی اسناد و قوانین مشخص و مصوب شده و در آن آمده است که رودخانه زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ مربوط به حقابه‌داران و محیط زیست است اما بازهم به غارت حقابه‌های ما ادامه دادند.

وی ادامه داد: زمانی که با اعتراض‌های کشاورزان مواجه شدند، قول دادند تا ۵ و ۶ سال آینده تونل‌های کوهرنگ ۳ و بهشت‌آباد را احداث می‌کنند و این آب را در عوض آبی که برای توسعه استان‌ها و صنعت برداشت کرده‌اند در مقابل حقابه ما جبران می‌کنند اما آنچه رخ داد این بود که همچنان از حقابه‌های ما برداشت کردند و پس از گذشت ۵ و ۶ سال اخیرا خبر رسیده که با پیگیری مسؤولان سایر استان‌ها، عملیات تونل بهشت‌آباد در حال تعطیل شدن است و پیگیر تعطیلی عملیات تونل کوهرنگ ۳ هستند.

حقابه ما بهشت‌آباد و کوهرنگ ۳ نیست، دنبال حق خودمان هستیم

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان عنوان کرد: واضح است که حقابه ما مربوط به بهشت‌آباد و کوهرنگ نبوده و ما هم به دنبال آن نیستیم ولی بی‌انصافی است که از حقابه ما بردارند و جلوی طرح‌های جایگزین آن را بگیرند؛ قانونا ابتدا باید حقابه ما کشاورزان را برداشت نکنند و بعد به دنبال جایگزین آن باشند.

وی در ادامه با قرائت بندهای شش گانه بیانیه تاکید کرد: از آنجا که مطابق مصوبات اولیه مقرر شده بود وزارت نیرو پس از راه‌اندازی تونل ۳ و بهشت‌آباد به نسبت به انتقال آب به استان‌های دیگر و صنایع اقدام کند، اکنون که از حقابه کشاورزان این اتفاق رقم می‌خورد، خواستار جمع‌آوری کلیه پمپاژها هستیم و طبیعی است که وزارت نیرو هر زمان که تخصیص‌های فوق مطابق قانون و شورای عالی آب را تامین کرد، اجازه برداشت خواهد داشت.

امینی عنوان کرد: مسؤولانی استانی که همیشه مشکلات را به تهران گره می‌زنند، بگویند مگر آن بخش از مصوبات که در خود استان بوده، انجام شده است؟ از استاندار و نمایندگان و دستگاه قضایی و سازمان بازرسی و مسؤولانی که در پیگیری مصوبات شورای آب که اختیار و وظیفه آن‌ها اجرای مصوبات بوده و عمل نکرده‌اند و سعی کردند همه مشکلات را به خارج از استان گره بزنند، گلایه داریم و خواستار تشکیل کارگروه ویژه اجرای مصوبات شورای عالی آب و دیگر قوانین و مصوبات مربوط به زاینده‌رود را داریم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان تاکید کرد: از وزارت نیرو می‌خواهیم با حضور نمایندگان صنف کشاورزان تاریخ رهاسازی حقابه‌هایمان برای کشت غله را اعلام کند.

وی در ادامه با اشاره به بارش‌های سال گذشته گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد مترمکعب آب وارد خلیج فارس شد که اگر ۱۳۱ سال و نیم آب از بهشت‌آباد وارد اصفهان شود، معادل این آب خواهد بود اما واقعا علت اعتراض برخی‌ها مشخص نیست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *