کشاورزان اصفهان، کاهش پلکانی خروجی سد زاینده‌رود را خواستار شدند

اخبار فوری

حسین محمدرضایی، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همانطور که خروجی سد زاینده‌رود، ۱۲ بهمن با هدف جاری سازی آب در بستر این رودخانه در حوزه شهر اصفهان و سپس شرق استان به‌منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بصورت پلکانی افزایش یافت در زمان حاضر نیز باید بصورت تدریجی و پلکانی کاهش یابد.

وی افزود: بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای اصفهان، خروجی سد زاینده‌رود، فردا یکشنبه ساعت ۱۰ صبح کاهش می‌یابد که در نتیجه بخش قابل توجهی از بستر زاینده رود از جمله در کلانشهر و شرق این استان دوباره خشک خواهد شد.

وی ادامه داد: شیوه بازگشایی و ایجاد یکی دو بار تنش در میزان جریان آب زاینده‌رود و همچنین ادامه برداشت‌های غیرقانونی یا غیرمحسوس صنایع در مسیر رودخانه سبب شده است که بخشی از زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان هنوز آبیاری نشود بنابراین نیاز است که خروجی سد یکی دو روز دیگر بصورت فعلی تداوم و سپس تدریجی و پلکانی کاهش یابد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: بر اساس تصمیم کارگروه سازگاری با کم‌آبی، قرار شده بود با بازگشایی رودخانه بالغ بر ۵۴ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی شرق اصفهان از سد زاینده‌رود رهاسازی شود که اما با ادامه برداشت‌های غیرقانونی، بازهم شاهد جریان یافتن حجم کمتری از آب در بستر این رودخانه بودیم.

محمدرضایی با بیان‌اینکه تاکنون کمتر از ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی شرق اصفهان زیر کشت غله رفته است، تصریح کرد: بخشی از اراضی منطقه هنوز آبیاری نشده است.

وی خاطرنشان کرد: پیشتر مقرر شده بود خط قرمز ذخیره سد زاینده رود۱۱۰ میلیون مترمکعب(تامین آب آشامیدنی) در نظر گرفته شود به این معنا که اگر در ۱۲ روز اخیر دوره بازگشایی آب، بارندگی مناسبی رُخ داد و میزان ذخیره سد افزایش یافت به همان اندازه نیز حجم آب بیشتری در اختیار کشاورزان قرار گیرد و این موضوع همچنان مطالبه کنونی کشاورزان اصفهانی در موعد بازگشایی است.

به گزارش ایرنا، اصفهان خشکسالی کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر، از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی، به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع بازهم تکرار شده است.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به‌کرات خشکانده شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *